أثر الحرب على المضمون الفكري لقصص الأطفال الرقمية في اليمن (2022- 2023) The Influence of War on the Intellectual Content of Digital Children’s Stories in Yemen (2022-2023)

نوع المستند : المقالات العلمية.

المؤلف

المعهد العالي لفنون الطفل- أكاديمية الفنون- الجيزة

المستخلص

Digital children's stories have emerged in Yemen recently as a result of the 2015 war. This war
led to the closure of publishing houses and the reliance on digital alternatives to reduce
economic costs and keep pace with digital developments. Digital stories are educational
interactive tools that relies on the integration of multimedia. It aims to identify the intellectual
content of digital children's stories in Yemen between 2015 and 2023, to unravel the impact of
the war on the intellectual messages directed to children. The study analyzes three stories of
that period: “The Return of Sa’r" (2023) by Aya Khaled, "Bullying" (2022) by Fatima AlMa'afa, and "The Day of Guardianship" (2022) by Samya Al-Wadi'i. The study also examines
the artistic methods used by those authors to highlight the intellectual messages of the stories,
and whether they are appropriate and attractive to children. Cultural influences will be
considered. Therefore, it will adopt the descriptive analytical approach from the literary
perspective. The study finds that the intellectual content of these stories has radically changed
as a result of political events in Yemen. The fictional ideological messages directed to children
change according to the influential political faction. Some stories address awareness-raising
and cautionary issues, like the story "Sa’r," while others avoid the political confrontations,
focusing on traditional issues such as "bullying". "The Day of the Guardianship" reflects the
political and sectarian divisions caused by the war. Generally, authors make good use of the
capabilities of the digital medium to highlight their targeted ideas.
 
 
=======================================================
نشأت قصص الأطفال الرقمية في اليمن مؤخرًا؛ نتيجة للحرب التي اندلعت عام 2015، وتسببت بتوقف دُور النشر واللجوء إلى البديل الرقمي؛ لتخفيف التكلفة الاقتصادية، ومواكبة التطورات الرقمية، وتُعرف القصص الرقمية بأنها وسيلة تعليمية سريعة تعتمد الدمج للوسائط المتعددة؛ لإيصال المعلومات بطريقة تفاعلية، وتهدف إلى التعرف على المضمون الفكري لقصص الأطفال الرقمية في اليمن في الفترة (2022-2023)؛ للكشف عن أثر الحرب على المضامين والرسائل الفكرية الموجهة للطفل، وستهتم الدراسة بالتحليل لثلاث قصص ممثلة لتلك الفترة:
"عودة سائر"2023) ) لآية خالد، " والتنمر " 2022) ) لفاطمة المعافا، " ويوم الولاية" 2022) ) لسمية الوادعي، كما ستتناول الدراسة الطرق الفنية التي ساعدت المؤلفين في إبراز المضامين الفكرية لقصص للأطفال، وما إذا كانت مناسبة وجذابة للأطفال أم لا، كما ستفحص الدراسة المؤثرات الثقافية على المضامين الفكرية لتلك القصص؛ ولهذا ستتبنى المنهج الوصفي والتحليلي من المنظور الأدبي والفني.
توصلت الدراسة إلى أن المضامين الفكرية لقصص الأطفال الرقمية في اليمن، تغيرت تغيرًا جذريًا؛ نتيجة للأحداث السياسية، فكل فصيل سياسي ينتج قصصًا تخدمه فكريًا ويتحكم بالرسائل الفكرية الموجهة للأطفال، فبعضها تعرض قضايا توعوية وتحذيرية مثل قصة "سائر"، والبعض يهرب من هذه المواجهات والمؤثرات السياسية نحو قضايا تقليدية مثل "التنمر"، وتبين وجود نوعٍ آخر موجه سياسيًا مثل "يوم الولاية"، وبصورة مباشرة تضمن محتواها تعبئة طائفية للأطفال؛ مما يعكس الانقسامات السياسية والطائفية بفعل الحرب، وهذا يشكل خطورة كبيرة على مستقبل أدب الأطفال والقصص الرقمية في اليمن، وبشكل عام استخدم المؤلفون مزايا و إمكانيات الوسيط الرقمي لإبراز أفكارهم المستهدفة.






الكلمات الرئيسية
المضمون الفكري، القصص الرقمية للأطفال في اليمن، حرب اليمن للفترة (2022-2023)

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية